Modele BIM – do czego się przydają?

Modele BIM – do czego się przydają?

Właściwy dobór materiałów to w branży architektonicznej ogromnie ważna sprawa. Ważą się często losy inwestycji za setki tysięcy lub miliony złotych, nie ma więc miejsca na popełnienie błędu. Producenci starają się jak najlepiej zareklamować swoje produkty i pomóc projektantom w podjęciu jak najlepszego dla obu stron wyboru.

Wykorzystują do tego różne metody – w tym między innymi przygotowywanie specjalnych modeli BIM. Jeśli ktoś jeszcze nie zna tego pojęcia, a interesuje się budownictwem i architekturą, zdecydowanie powinien uważnie zapoznać się ze zgromadzonymi przez nas poniżej informacjami. Mogą się one niejednokrotnie przydać!

Do czego wykorzystuje się modele BIM?

Modeli BIM nie należy mylić z samymi modelami 3D. Tak, modele BIM zwierają profesjonalnie wykonane modele 3D danego produktu (stanowiące jego cyfrową reprezentację – znacznie lepszą niż zwykłe statyczne zdjęcia czy nawet nagrania), ale nie tylko. Poza tym w ich skład wchodzą również różne dane dotyczące danego elementu. Nie tylko jego wymiarów czy wagi, ale też m.in. takich kwestii, jak zużycie energii elektrycznej czy materiał, z którego został wykonany.

Co ciekawe, modele BIM mogą nawet zawierać instrukcję montażu produktu. Można więc powiedzieć, że to cała „paczka” wszystkiego, co firma powinna wiedzieć o danym elemencie, zanim zdecyduje się na jego zakup, wraz z rzeczami przydatnymi już po zakupie. Wykorzystanie odpowiedniego programu do tworzenia modeli pozwoli z łatwością przygotować m.in. modele w różnych wersjach językowych i wyeksportować je w różnorodnych formatach.

Dlaczego producenci powinni zadbać o przygotowywanie modeli?

Przygotowywanie modeli BIM produktów to dodatkowy wydatek dla producenta. Jakaś doświadczona i wykwalifikowana osoba, czy to pracownik firmy, czy zewnętrzny wykonawca, będzie musiała poświęcić czas i energię na wykonanie tego zadania. Czy więc warto to robić? Zdaniem wielu ekspertów z branży – zdecydowanie tak.

Udostępniając poprawnie wykonane modele, producent wychodzi naprzeciw potrzebom swoich klientom. Ułatwia projektantom zarówno podejmowanie decyzji co do rodzaju i marki komponentów wykorzystywanych w budowie, jak i samo przygotowanie projektu.

To doskonały sposób na poprawienie reputacji swojej marki i zbudowanie pozytywnych relacji z nowymi i dotychczasowymi klientami. Branża architektoniczna i budowlana jest coraz bardziej nowoczesna, więc nowocześni muszą być też producenci. Zarówno w odniesieniu do samych produktów, jak i całej towarzyszącej im otoczki. Większa dbałość o zadowolenie klienta z pewnością zaprocentuje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.